Implementatie van e-health, hou het eenvoudig 

Samen met onder meer Daan Dohmen, Lies van Gennip, Maarten den Braber en Liesbeth Meijnckens ben ik door Skipr gevraagd bij te dragen aan een serie masterclasses over e-health. Samen met Henk Herman Nap verzorg ik een masterclass over do’s en don’ts van e-health implementatie. In deze blog ga ik alvast in op een van de grootste do’s en don’ts.

Veel e-healthprojecten komen niet tot structurele implementatie door:

  • Een gebrek aan visie en strategie;
  • Een gebrek aan prioriteit en daarmee aan mensen, middelen en processen om e-health goed neer te zetten;
  • De oplossing die eerst aangeschaft wordt, waarna geschikte problemen erbij worden gezocht.

Complexe processen

Projecten met bovenstaande kenmerken leiden vaak tot complexe processen. Processen waarbij we betrokkenen moeten uitleggen wat de meerwaarde is van de e-healthtoepassing, waarom het een oplossing is en hoe je het gebruikt. Een situatie waarin je vooral bezig bent met het overtuigen van tegenstanders in plaats van het gezamenlijk organiseren van betere zorg. Deze projecten mislukken vaak omdat technologie, concurrentie- of geldingsdrang (niet achterblijven/ je van je innovatieve kant laten zien) de voornaamste aanleiding is voor innovatie.

Complexiteit is mislukte eenvoud

Zoals weleens gezegd wordt: complexiteit is mislukte eenvoud. Wil je voorkomen dat je vooral bezig bent met het overtuigen van mensen? Wil je zorgen dat de innovatie aansluit bij de behoeften en motivatie van gebruikers en zodoende ook daadwerkelijk gebruikt wordt? Hou het dan eenvoudig en focus op diezelfde gebruikers door hen vanaf het begin te betrekken! Elke innovatie is voor succes afhankelijk van gebruik. Er is geen bron waardevoller dan gebruikers zelf om te achterhalen:

  • waar in de dagelijkse praktijk behoefte aan is;
  • wat de hoogste prioriteit heeft c.q. waar innovatie het meest loont;
  • wat er nodig is om te komen tot gebruik van de geselecteerde/ bedachte innovatie.

Verken daarbij ook wat de overtuigingen zijn van de betrokkenen, wat iemand motiveert, welk gedrag en welke waarden van belang zijn bij de uitvoering van het werk. Onderzoek daarnaast welke emoties spelen, welke gewoonten mensen hebben en welke nieuwe gevormd moeten worden om structureel te gaan werken met het nieuwe middel.

Grootste do

De grootste do van e-health implementatie is daarom (vanaf het begin) focussen op gebruik en gebruikers. Op deze manier stel je zeker dat je innoveert op problemen die er voor gebruikers toe doen en creëer je gezamenlijk daadwerkelijk waarde. Doe je dit niet, dan gaat het al snel om de technologie als doel op zich: een zeer beproefd recept voor complexe en moeizame projecten.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Skipr

← Terug naar blog

Eens van gedachten wisselen?

Genoeg gelezen en geïnteresseerd in wie we zijn?
Wij zien er naar uit u te ontmoeten.

Kom eens op de koffie!