Wat was de vraag?
RealHealth-afdelingshoofd Bart Kral benaderde ons met de vraag: “Help ons zicht te krijgen op wat mensen in de praktijk nodig hebben om te komen tot duurzaam gebruik van de Backing Approach, met als doel een groeiende instroom van gebruikers.”
Waarom was het nodig?
In samenwerking met de Sint Maartenskliniek en diverse zorgverleners heeft RealHealth de Backing Approach ontwikkeld: een blended behandelingsvorm voor patiënten met chronische lage rugpijn voor in de 1e lijns fysio/oefentherapie. Er is draagvlak voor het product gevonden bij zorgprofessionals en zorgverzekeringen, echter blijft de instroom van patiënten die het product gebruiken achter. Het lukt onvoldoende om de eindgebruiker te motiveren of het vertrouwen te geven om de Backing Approach te gebruiken.
Wat is er mogelijk gemaakt?
We zijn begonnen door eerst te verkennen wat er zoal al aangeboden wordt aan training en ondersteuning omtrent het in gebruik nemen en implementeren van de Backing Approach. Hierop hebben we gezamenlijk een klantreis in kaart gebracht om vanuit het perspectief van de patiënt en behandelaar zicht te krijgen op wat gebruikers belemmert in het toepassen van de Backing Approach.
Wat we hebben ontdekt is dat we de praktijkhouder beter moeten ondersteunen in het gebruik van de aanpak. En dat dat een actievere samenwerking vraagt met ruimte voor intervisie en implementatie-ondersteuning. Daarnaast hebben we ons georiënteerd op duurzame financiering t.b.v de praktijkhouders.
Hoe was de samenwerking?
“Wat ik fijn vond is dat Wouter ons een spiegel voorhield en ons liet inzien dat het probleem niet alleen lag bij de eindgebruiker maar ook vraagt om een actievere houding van RealHealth. Hij zorgde dat we echt even een pas op de plaats maakten om integraal naar het hele systeem en vraagstuk te kijken. Met de klantreis werd een vinger op de zere plek gelegd om in kaart te brengen wat er verder nodig was richting de ondersteuning van zowel de therapeuten als de praktijken en praktijkhouders. In de directe samenwerking vond ik het fijn dat Wouter altijd snel reageert, ruimte maakt voor een afspraak en snel feedback geeft.”
Bart Kral – Afdelingshoofd RealHealth